Thursday, January 1, 2009

Pemimpin Luar Mengajar Di Sekolah

Sebenarnya saya tidak pasti apakah tajuk yang lebih sesuai untuk diletakkan bagi menerangkan perihal isu tersebut. Namun pun begitu saya harap para pembaca dapat memahami apa yang dimaksudkan setelah membaca ulasan saya.

Dalam dua tahun kebelakangan ini saya kerap mendapat SMS dan panggilan telefon daripada para Pengakap dalam daerah yang meminta pihak daerah untuk menghantar tenaga pengajar ke sekolah bagi membantu mereka menjalankan aktiviti perjumpaan mingguan. Hingga kini pada tarikh-tarikh akhir tahun 2008 yang baru lepas juga saya menerima emel daripada seorang Pengakap mengenai permintaan yang sama.

Dalam emel tersebut lebih kurang begini bunyinya...

"Abg Famie datanglah mengajar di sekolah, saya kamcing dengan cikgu Pengakap sekolah... nanti saya akan cakap dekat dia..."

Bukannya barisan tenaga pengajar tidak masuk ke sekolah kerana tidak mendapat kerjasama dan kebenaran, malah pihak sekolah mengalu-alukan perkhidmatan kami namun penjelasan saya kepada pembaca adalah seperti berikut;

saya tamat persekolahan tingkatan 5 pada tahun 1997 dan telah kekal aktif mengajar sehingga sekarang sudah 12 tahun. dalam tempoh 12 tahun itu saya sudah mengajar banyak sekolah sehinggalah pada dua tiga tahun yang lepas Kementerian menguatkuasakan hari aktiviti ko-kurikulum di ubah pada hari persekolahan yakni pada hari selasa, rabu atau khamis dimana sebelum ini aktiviti ko-kurikulum adalah pada hari sabtu.

Semenjak keputusan itu dikuatkuasakan... mak ramailah barisan sukarelawan yang terdiri daripada kelana, pemimpin dan pesuruhjaya yang tidak dapat membantu pihak sekolah kerana kebanyakannya adalah dari golongan yang bekerja.

Namun setiap masalah mesti ada penyelesaian...

Setelah mendapat banyak permintaan untuk mengajar di sekolah akhirnya saya membuat keputusan setelah berbincang dengan rakan sepenjawatan untuk menyediakan latihan di tempat lain luar daripada kawasan sekolah.

"kalau kita tak dapat bantu mereka dengan pergi ke sekolah untuk mengajar... kita mengajarlah di luar dan biar mereka datang..."

Perbincangan dengan En. Zainor Sham Abdullah yang semasa itu memegang jawatan sebagai Pen. Pesuruhjaya Daerah Bahagian Program bertempat di Perpustakaan Kuala Lumpur, perbincangan yang berlarutan hingga seminggu akhirnya menghasilkan satu penyelesaian yang baik...

En. Zainor Sham Abdullah
Kini memegang jawatan sebagai
Pesuruhjaya Daerah Lembah Pantai


"Bayangkan satu hari nanti Pengakap buat perjumpaan dan aktiviti di sini dan orang awam yang mengunjungi perpustakaan ini dapat melihat dengan jelas dari tingkat atas tempat kita berdiri sekarang.. mesti nampak menarikkan...?"


Dengan titik permulaan itulah para Pengakap dari segenap pelusuk Lembah Pantai dan tidak terhad kepada daerah dan negeri lain mula hadir setiap hari ahad di...

"KELAS DATARAN MERDEKA"

No comments:

Post a Comment

Do leave a comment. If you hate me... leave two.