Wednesday, October 7, 2009

Bahasa Pilihan Dalam Blog

Alamak, sekarang saya sudah sampai pada satu kemuncak untuk membuat keputusan yang sepatutnya telah diputuskan tahun lepas sama ada blog ini akan ditulis dengan penggunaan Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris.

Secara peribadinya, menulis didalam Bahasa Inggeris atau dalam ertikata lain, menaip dalam Bahasa Inggeris lebih pantas dapat saya lakukan daripada menaip dengan Bahasa Melayu. Tetapi pada awal blog ini diwujudkan, tujuan saya adalah untuk membantu menyampaikan maklumat kepada mereka yang memerlukan jawapan dan ilmu kepengakapan dalam Bahasa Melayu memandangkan majoriti pembaca penulisan saya berbangsa Melayu, dan juga untuk membuka peluang kepada mereka yang kurang fasih membaca Bahasa Inggeris untuk mendapat kandungan maklumat yang mereka perlukan.

Masalahnya, saya bermatlamat lebih besar daripada semua ini.

Saya ingin melihat blog ini dapat digunakan oleh segenap lapisan masyarakat malah pembaca-pembaca dari luar negara. Tambahan pula kandungan yang saya paparkan berkisar berkenaan ilmu-ilmu dan penerangan-penerangan tentang akktiviti Pengakap dan diluar sana itu ada ramai Pengakap yang datang dari pelbagai bangsa dan agama, malah saya percaya dengan tajuk-tajuk yang saya terbitkan juga akan dapat perhatian daripada Pengakap dari luar negara.

Jika ingin karang dwi bahasa, pengsan. Manakan saya mampu buat semua itu. Semuanya berfaktorkan peruntukan masa.

Yang pastinya, saya mesti lakukan perubahan terhadap blog ini dan membuat keputusan yang pasti. Apa pendapat anda?

No comments:

Post a Comment

Do leave a comment. If you hate me... leave two.